Preconference - Multi-Level-Modelling

Kurz und Knapp

Wann: Mittwoch, den 12.06.2019 von 12 Uhr bis ca. 15:30 Uhr

Wo: Hauptgebäude der Universität Rostock, Universitätsplatz 1, Raum 114

Wer: Prof. Dr. Heiner Evanschitzky

Inhalt

Dieser 3-Stunden-Workshop richtet sich an Wissenschaftler, die sich über die Grundlagen und die Anwendung der Mehrebenen-Analyse einen Überblick verschaffen möchten. Es wird anhand von Beispielen aus der Betriebswirtschaftslehre (insbesondere Marketing) gezeigt, unter welchen Bedingungen die Mehrebenen-Analyse geboten ist, wie die Datenstruktur aussieht und wie man spezifische Forschungsfragen mithilfe dieser Analyse adressieren kann. Ebenso wir ein kurzer Einblick in das Software-Paket „HLM“ geboten und anhand eines konkreten Beispiels gezeigt, wie man einen Analyse mit HLM durchführt.

Voraussetzungen

Teilnehmer sollten mit multivariaten Analysemethoden, insbesondere der Regressionsanalyse und der Varianzanalyse vertraut sein.

Software

Teilnehmern können ihren Laptop mit aufgespielter HLM Software mitbringen, um die konkreten Beispiele selbst nachvollziehen zu können. Die HLM Software ist hier erhältlich. Der Workshop-Leiter wird einen Dantesatz zur Verfügung stellen.

Literatur

Blut, M., S. Beatty, H. Evanschitzky, and C. Brock (2014), “The Impact of Service Characteristics on the Switching Costs-Customer Loyalty Link,” Journal of Retailing, 90 (2), pp. 275-290.

Evanschitzky, H, Backhaus, C. (2015), „Multi-Level Modeling,” Wiley Encyclopedia of Management, 2015, 1-2.

Evanschitzky, H., Groening, C., Mittal, V., Wunderlich, M. (2011): “Customer, Employee, and Employee Satisfaction in Franchise Networks: A Generalized Exchange Perspective,” Journal of Service Research, 14 (2), 136-148.

Evanschitzky, H., A. Sharma, and C. Prykop (2012), “The Role of the Sales Employee in Securing Business Customers Satisfaction: A Multilevel Study,” European Journal of Marketing, 46 (3), pp. 489-508.

Hofmann, D.A. (1997), “An Overview of the Logic and Rationale of Hierarchical Linear Models,” Journal of Management, 23 (6), pp. 723-744.

Raudenbush, S.W. and Bryk, A.S. (2002). Hierarchical Linear Models: Applications and Data Analysis Methods (2nd ed.), Thousand Oaks, CA: Sage.

Raudenbush, S.W., Bryk, A.S., Cheong, Y. F., Congdon, R. and du Toit, M. (latest version), HLM 7: Hierarchical Linear and Nonlinear Modeling. Lincolnwood, IL: Scientific Software International.

Snijders, T.A.B (2003), “Multilevel Analysis,” In: Lewis-Beck, M., Bryman A.E., and Liao T.F. (eds.) The Sage Encyclopedia of Social Science Research Methods (Vol. II), Sage, pp. 673-677.

Snijders, T.A.B., and Bosker R. (1999), “Chapter 2: Multilevel Theories, Multi-Stage Sampling, and Multilevel Models, “ In: Multilevel Analysis: An Introduction to Basic and Advanced Multilevel Modeling, London: Sage, pp.6-12.

Dozent

Heiner Evanschitzky is Professor and Chair of Marketing at Aston University. Heiner received his PhD and his Habilitation from the University of Muenster (Germany). Previously, he worked as Professor of Marketing at the University of Strathclyde. He was Visiting Professor at University of St. Gallen (Switzerland), Curtin Business School (Australia), and Florida Atlantic University (USA). His research investigates interesting and relevant problems with an attempt to develop impactful conclusions. The current focus primarily lies in Service and Retail Marketing/Management where he investigates customer (value) management, retail marketing, relationship marketing, franchising, and profit chain models. His work has been published in journals such as Journal of Marketing, Journal of Retailing, Journal of the Academy of Marketing Science, International Journal of Research in Marketing, Journal of Service Research, and Journal of Product Innovation Management. Heiner currently serves as Associate Editor for the British Journal of Management.